Kjøp boken min HER!

august 20, 2015

Prøv dette hjemme!

På prøvebenken, en flaske champagne. Helt grei, absolutt, men den satte ikke umiddelbart jorda i flammer. Men så...

Til forskjell fra normalt (hvor vareprøvene etter smaking går videre til venner, naboer eller helles ut i vasken), satte jeg nemlig på en champagnestopper (liknende denne), og plasserte flasken i kjøleskapet.

Dagen etter tok jeg den frem for en re-test, men brydde meg ikke om å hente glasstypen jeg vanligvis bruker (det midterste glasset i bildet under) - og skjenket derfor vinen i et bredt burgundglass i stedet (glasset til venstre). Og forskjellen fra dagen før var formidabel. Den så jeg ikke komme...

Der hvor det "offisielle" (og litt raske) smaksnotatet fra dagen før hintet til en litt mager og syredrevet vin, med mager frukt og ikke noe jeg ville snudd meg etter på gaten - så var opplevelsen neste dag vidt forskjellig. Til det bedre! Alle boksene avkrysset:


fruktsjenerøsitet
mer kremete munnfølelse
rikhet og sjarm
bedre balanse
crisp og tørr syre i behold

Men hvorfor? Var det glasset som hadde denne positive innvirkningen? Eller "lufteksponering og dag 2-effekten"? For å teste dette nærmere, lot jeg omtrent tre glass være igjen i flasken, og satte den tilbake i kjøleskapet.

Dag 3: Tre glass nå (bildet under)

Klassisk flute (til høyre): Taperen. Snevert aromabilde, og mindre tiltalende i tillegg. Kortere og bitrere finish enn fra de andre glassene?
Universalglasset (i midten): Langt bedre, og spiller ut et fint blomstrete preg sammen med de forventede eple (lett søtlig) og bakstpreget (også søtlig). Tørr, sitruspreget finish.
Burgundglasset (til venstre): Hedonistisk og rikere frukt. Gir en munnfølelse som føles langt mer kremete enn de to foregående. Fordi slurken blir noe større på grunn av det større glasset? Mulig. Placebo? Vet ikke. Men det funker.



Arbeidshypotesen: Champagne kler store slurker. Og du kan fint la flasken stå til dagen etter. Alt må ikke drikkes samme dag. Prøv selv! Liébart-Régnier Chardonnay Brut | 288,50.

------
Psst! Husets vin har passert 3.900 følgere på Facebook. Men stopper ikke der! Er du og vennene dine med på reisen?

Psst2! Følg instagramkontoen @gunnarskoglund - det hender nemlig at entusiasmen tar litt overhånd når jeg smaker gode viner. Og da røpes de gjerne der før de dukker opp her på bloggen...

Psst3! Du abonnerer vel på nyhetsbrevet? Hver gang en ny sak publiseres på Husets vin - så spretter en mail inn i mailboksen din. Enkelt, ikke sant?

------

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Real Time Analytics