Kjøp boken min HER!

juni 25, 2015

Hemmeligheten: Ni år gammel Cornas venter på deg...

Og vips, så er årets spaltenyhet nummer to klar til å se dagens lys på Husets vin! "Hemmeligheten" er i likhet med "Under radaren" reservert for de uventede godbitene. I denne spalten går vi noen hakk opp i eksklusivitet, og nåløyet er smalere for å kunne smykke seg med tittelen "Hemmeligheten". Akkurat slik det skal være..

Visste du at det på polet ligger og lurer en fint utviklet Cornas til bare rett over trehundre-lappen? Nei, tenkte meg det. For det gjorde ikke jeg heller nemlig - før jeg ved en tilfeldighet kom over den i forbindelse med et søk etter noe helt annet. Tatt i betraktning at jeg (A) elsker Cornas på generelt grunnlag og (B) Cornas lagrer ganske pent - så sto jeg i realiteten igjen med bare ett valg. Jeg trykket på kjøpknappen. Og vips, en uke senere, sto jeg der med vinflaska i hånda. Bestillingsutvalget er virkelig stedet å handle altså :)

M. Chapoutier Les Arénas 2006 | Rhône, Frankrike | 339,80
En relativt utviklet duft (som forventet) møter nesen. Ørlite oksidativ kanskje, men fullt levende - og fint sammensatt aroma preget av tørket frukt, eksotisk treverk, krydder, mokka og snev av barnål. Ikke utpreget "vilt" Cornas-uttrykk, og heller ikke av de slankeste og crispe i klassen (som heller ikke var ventet). Dette er en vin som snarere representerer den fyldigere, rikere og litt "mykere" stilen. Godt lastet med sødmefull bjørnebær, sjokolade og noe treverk i smaksbildet. Fin syre balanserer myke tanniner, som likevel fortsatt tørrer noe i finishen. Ikke fullt så utviklet aromatisk i smak som duften. Kan nok fint ligge litt lengre hvis du er ekstra glad i et modent uttrykk - men toppen av karrieren er nok nådd. Jeg vil selv foretrekke å knerte den innen et år eller to - til store saftige, røde kjøttstykker, lammeribbe eller litt rikere retter av storvilt. En flott mulighet til å kjøpe fullt utviklet vin til nokså lav pris!

Psst! Husets vin har rundet 3.800 følgere på Facebook. Men stopper ikke der! Er du og vennene dine med på reisen?

Psst2! Følg instagramkontoen @gunnarskoglund - det hender nemlig at entusiasmen tar litt overhånd når jeg smaker gode viner. Og da røpes de gjerne der før de dukker opp her på bloggen...

Psst3! Husk å abonnere på nyhetsbrevet! Hver gang en ny sak publiseres på Husets vin - så spretter en mail inn i mailboksen din. Enkelt, ikke sant?

1 kommentar:

Anonym sa...

Takker! Den er bestilt og skal testes!
Setter pris på mat-matching tipset. Kjør på med mer av det så blir det enda mer uimotståelig å sikre seg alle de godbitene du tester.

Kanon side du har!

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Real Time Analytics