Kjøp boken min HER!

februar 16, 2015

Vinen som fikk bein å gå på...

Du vet den følelsen du får når du skal helle litt mer vin i glasset, og så viser det seg å være tomt i flaska. Og du skjønner bare ikke hvordan dette har gått til. Så fort...

Vel - dette skjedde meg nylig. Pizza sto på menyen, og i glasset var det en akkurat passe frekk rød sak fra Piemonte. Aldeles strålende for anledningen.

OMA Langhe Nebbiolo 2012 er navnet på vinen, og 175,00 er tallet som pryder prislappen, noe som forøvrig plasserer den blant de rimeligste i dette segmentet. Det er en vin som er basert på økologisk dyrkede druer, innhøstet fra flotte Barbaresco-adresser som Rabaja og Montestefano (jeg vil tro det er fra de yngre vinstokkene i disse prestisjemarkene). Floral og urtepreget anslag med noe bladverk, og ikke minst et markert søtsyrlig bærpreg. Saftig fruktighet med nesten litt umamipregete animalske undertoner. Delikat og flott syre som rammer inn smaksbildet, og en tørr, og svakt krittpreget mineralitet i finishen. En fast og strålende allrounder som jeg egentlig ikke hadde ventet skulle være så snasen sammen med pizzaen. Jeg tok heldigvis grundig feil!

PS! OMA er forøvrig initialene til kokken (og TV-mannen) Ole Martin Alfsen. Dette er den tredje vinen som bærer hans initialer, og er du sugen på noen oppskriftstips så er denne nettsiden lur å titte innom.

Psst! Er du blant de over 3.300 følgerne av Husets vin på Facebook?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Real Time Analytics