Kjøp boken min HER!

oktober 17, 2013

Pizzaprosjektet. Del I.

Et av mine favorittspørsmål når jeg besøker vinmakere, er hva de foretrekker å drikke til pizza - øl eller vin?

I Piemonte i Italia, hvor jeg etterhvert har møtt en hel del, er svarene så langt utelukkende øl. Gjerne etterfulgt av himling med øynene, over at jeg i det hele tatt vurderer rødvin som et relevant alternativ. Én eneste vinmaker har så langt åpnet for at vin kan være OK, men hans "liberale" holding har da også medført turiststempel i sitt eget lokalmiljø.

Vi nordmenn er derimot veldig glad i kombinasjon rødvin og pizza, og det samme kan sies om amerikanerne. I en artikkel jeg nylig leste, ble 11 amerikanske vinkelnere bedt om å gi sitt beste vintips til pizza. Svarene spriket voldsomt, med noen forslag som for meg virket for meg virket å være "godt uttafor".

Av denne enkle grunn har jeg derfor bestemt meg for å ofre meg til et nytelsesbasert "pizzaprosjekt" på hjemmebane. Så hver gang pizza står på menyen (= nesten månedlig) fremover, skal to/tre ulike drikkevarer testes - og både rødvin, hvitvin, musserende vin og øl skal til pers. Og jeg diskriminerer ingen, så flere tilsynelatende snåle forslag skal også få prøve seg.

I første episode av "pizzatesten" sto det to små hjemmelagde pizzaer på bordet. Tynn bunn, med tomatsaus, jarlsberg og mozzarella. Og (rikelig) med henholdsvis fennikelsalami og coppaskinke.

I glassene denne fredagskvelden:

(A) Carussin Barbera d'Asti Cru Lia Vi 2012 - fordi barbera med sin gode syrefriskhet er et selvskreven valg både for å hamle opp med syren fra tomatsausen, men også "skjære gjennom" fettet fra osten.

Denne spesifikke vinen har en ren, tiltalende duft av skogsbær. Livlig friskhet, saftig og slankt bærpreg, med et litt over gjennomsnittlig tanninbitt for druen å være. En nydelig barbera, biodynamisk dyrket sådan, som var best til pizzabitene uten den pikante spekepølsen. Vinen har friskheten som skal til, men i en flisespikkeverden ville kanskje en mer lubben og fruktsjenerøs årgang (2011) vært hakket hvassere? Vinen ble anbefalt på min lokale vinbutikk, og oppdraget var enkelt: "rødvin til pizza, pris under 170,-". 159,90 står det på prislappen, og denne kan absolutt settes på bordet når pizza serveres. TOMMEL OPP!

(B) I Merli Birra Artigianale Ale Bionda er en italiensk ølnyhet som ble lansert i september. Pizza og pils er den etablerte sannheten blant italienerne kan det virke. Men hva med litt fetere italiensk håndverkerøl - hvordan funker det?

Jo, ganske godt skal jeg fortelle deg, og dette ble nok kveldens vinner. God friskhet, fyldig og sødmefullt midtparti som gjorde at den føltes som den mest komplette sparringspartneren til begge pizzavariantene. Et gledelig nytt bekjentskap, anvendelig og deilig ukomplisert. (94,90 for 0,75L på polet) TOMMEL OPP!


(C) Tenuta S. Anna Valdobbiadene Prosecco Superiore var dagens wild card. Litt livlige, fruktige og ukompliserte bobler tenkte jeg kunne være artig.

Full frontal kræsj ble fasit. Det kan være fordi denne proseccoen var på den i overkant søtlige siden - med dropspreget, sødmefull pæresmak og en nokså slapp fremtoning. Til pizza ble den for søt og spinkel, og vekket rusbrusminner jeg trodde og håpte var død og begravet. (119,90 på polet) TOMMEL NED!

PS! Har du forslag til viner/øl jeg burde teste? Supert om du deler dette med meg og de andre leserne - enten i kommentarfeltet under, eller på Facebooksiden til Husets vin.

2 kommentarer:

Morten sa...

Kommer veldig an på pizzaen, men prøv en rød burgunder til pizza bianca med potet, løk, rosmarin og comté.

Gunnar sa...

Pålegget betyr noe ja. Mellom margherita, vongole, diavolo m.fl. skiller jo en del både aroma- og intensitetsmessig - men også effekten fra f.eks. hete ingredienser. Så er det jo rød eller hvit saus, ostetype osv.

Mange valg, og sånn sett farlig å generalisere. Desto artigere å leke seg litt, og så lenge det ikke kræsjer totalt, skal det godt gjøres at man ikke forlater middagsbordet litt lykkeligere enn da man satte seg:)

Takk for tips og inspirasjon til nye smaker forresten!

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Real Time Analytics