Kjøp boken min HER!

mars 22, 2013

Sommeliersnakk: Jessica @ Popolare

Det er ekstra gledelig å lansere en helt ny serie her på Husets vin! Med jevne litt ujevne mellomrom vil du fremover presenteres for landets dyktige vinkelnere (sommelier).

Vi starter denne serien sterkt! Og første kvinne vi møter er Jessica Senning, head sommelier på Trattoria Popolare (popolare.no). Her har hun jobbet siden februar 2011, og regjerer nå over en vinliste på 700 viner, utelukkende italienske. Med god oversikt over hva som rører seg i støvlelandet, elsker Jessica å introdusere sine gjester for stadig nye vinopplevelser.

HVOR STARTET DET HELE / HVORFOR BLE DU SOMMELIER? Ved et «uhell» egentlig. Jeg har alltid elsket å studere, og under studiene oppsøkte jeg en trattoria i Helsingborg for å forhøre meg om de hadde behov for hjelp. Heldigvis hadde de det, og etter en periode der gikk veien videre til en restaurant i Lund. Det ene ledet til det andre, og etter hvert befant jeg meg på et introkurs på Gustibus Wine & Spirits Academy i Malmø. Etter hvert ble jeg mer og mer bevisst på at man ikke kan jobbe på en seriøs restaurant uten vinkunnskap, så i 2010 tok jeg også sommelierutdanningen der.

DET BESTE MED JOBBEN? Å, det er så mange ulike elementer. Man møter på så mange fantastiske mennesker – gjester, vinmakere og kolleger. Intensiteten i serveringssituasjonen er et realt kick for en adrenalinjunkie som meg. Og så lærer man noe nytt for hver flaske man åpner!

HAR DU EN SPESIELL VIN SOM STÅR FREM SOM «ÅPENBARING»? Et besøk hos La Stoppa i Emilia Romagna har brent seg på minnet. Under en lunsj der smakte jeg en vin, olorosofarget, som viste seg å være en «bordeaux bianco» - årgang 1948! Foruten en spennende vinopplevelse var dette også et besøk som viste at vin er så mye mer enn bare «bare vin». Det gjelder vinens posisjon i en kulturhistorisk kontekst, ikke minst hvor viktig vin alltid har vært for menneskene der, og det å dele denne opplevelsen med hverandre. Vi skal heller ikke glemme at det ligger en ikke ubetydelig del blod, svette og tårer bak det vi har i glasset foran oss.

HVILKET OMRÅDE ELLER DRUE FORTJENER MER OPPMERKSOMHET? Campania, Sør-Italia! Jeg kan enkelt sette sammen en pakke som dekker hele kvelden. Du har de hvite druene fiano di avellino og greco du tufo som klarer å matche omtrent all mat, også kjøtt. Og ikke minst den lagringsdyktige røde aglianico, «kjeftesmellen» med sin vulkanske mineralitet og heftige tanniner. Jura og Etna er også områder høyt oppe på listen.


 
HVA ER ”TINGEN” AKKURAT NÅ? "Barbera er det nye Chablis", man merker stadig vekk at trygghetssøkende kunder satser på det kjente og kjære – og da ser vi at Barbera har blitt en typisk nødhavn på lik linje med chablis.

NOEN «SKATTER» PÅ VINKARTET DU ER SPESIELT STOLT OVER? Jeg er spesielt fornøyd med at vi har fått kapret noen flasker Miani fra Friuli! 36 flasker Brunello 2004 fra Soldera henger også høyt, spesielt kanskje nå etter sabotasjen mot hans kjeller – hvor alle årgangene etter 2007 ble tapt. Marsala 1860 står det også respekt av.

KVELDEN ER OVER OG SISTE GJEST HAR GÅTT HJEM - HVA FINNER VEIEN I GLASSET DA? Det blir enten øl eller musserende, Franciacorta for eksempel.

FRIKVELDEN STÅR FOR TUR – HVOR GÅR DU DA? Jeg elsker å gå på steder hvor det serveres god sake, Izakaya for eksempel. For sushi går jeg gjerne på Jonoe ved Ringnes Park, de serverer riktig god sushi – «Alex-kvalitet» til takeaway-pris.

-----
web: popolare.no
mail: post@popolare.no
tlf: 21 38 39 30
-----

Du 'liker' vel Husets vin på Facebook?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Real Time Analytics