Kjøp boken min HER!

februar 29, 2012

Pinotage.

Middelvlei Free-Run Pinotage 2010


Jeg innrømmer det. Jeg er svak for den sørafrikanske druen Pinotage. Ja, har til og med gått så langt at vi har gitt katta vår navnet Pinotage.

Pinotagevinene er ofte utskjelt, og beskyldt for å gi rustikke viner som lukter og smaker av svidd gummi. Utvalget her til lands fremviser heller ikke Pinotage fra sin beste side. Billig bulkvin dominerer pollisten, og interessante eksemplarer teller man på en hånd. Av denne grunn forsøker jeg alltid å plukke med meg spennende viner når jeg er på reise i utlandet. Dagens vin er en av disse, nylig innkjøpt på reise til nettopp Sør-Afrika.

Rubinrød kjerne og lys fiolett i kantene. Laget på free run juice for å bevare den rene frukten (ingen pressvin her i gården altså). Overraskende derfor at nesen ikke er mer fruktdrevet, duften av våt betong er det som dominerer. Underliggende finnes det noe bringebær samt hint av bjørnebær.

På smak er det moden fruktighet og myke tanniner, svakt røykaktige toner i bakgrunnen. I finishen stikker alkoholen litt. Mangler tilstrekkelig friskhet til å holde balansen i sjakk. Skuffer noe, 78/100 poeng.

Serveres ved 14-15 grader, og best til grillmat av det røffe slaget. Fungerer fint alene også.

Produsenten Middelvlei er ikke representert på polet. Det er derimot disse - en håndfull av mine Pinotage-favoritter som faktisk er å få tak i:

Kanonkop Pinotage 2009. Dette er benchmark, fra en av sørafrikas beste produsenter. 2009-versjonen er på den fruktige og kraftfulle sida. Klart dyrest (260,-). Og best. Jeg ga den nylig 91 poeng.

Cathedral Cellar Pinotage 2004. Årgangen 2004 er super, men har blitt erstattet av nyere årgang på polet (selv om vareinformasjonen på polet ikke er oppdatert i henhold til dette). Fortsatt en flott Pinotage. Meget trivelig priset (140,-).

Eikendal Pinotage 2009 finner du i de fleste butikkene, men har gått ut av sortimentet - så her blir det neppe etterfylling i hyllene. Artig og litt rufsete variant, men 177,- er i overkant mye.

Da er Zonnebloem Pinotage 2009 et bedre kjøp. I en lignende rufsete stil som Eikendal. Saftig. Grillvin til 125 kroner. God pris. 83 poeng her på bloggen for ca en måneds tid siden.

Jacobsdal Pinotage 2007 er på den mørke og kraftige siden. Viser frem druen fra en nokså rustikk side, men gjør dette bra. 150,- er det ikke noe å si på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Real Time Analytics