Kjøp boken min HER!

januar 23, 2011

Reagensrør, pipett og kalkulator - en kveld som vinmaker

Fra jeg var en liten tass på ca 30 år, har jeg ønsket å lage min egen vin. Ønsker da forøvrig å presisere at jeg ikke nødvendigvis tenker på øvelsen å blande de ulike restklunkene man har til overs morgenen etter et festlig lag.

Til tross for reiser og besøk hos produsenter i ulike deler av verden, var det faktisk i det ikke spesielt kjente vinområdet downtown Oslo, at sjansen bød seg først. Norsk Vinfagskole, ikke langt fra Brugata, arrangerte nylig et kurs i blending - eller "Vinmakeren" som kurset formelt kalles.

Ossie Sauerman, vinmaker
Som en av fire deltakere fikk jeg muligheten til å delta i det første seminaret. Kursleder var Ossie Sauerman, årets unge vinmaker i Sør-Afrika i 2008, og vinmaker på gården La Vigne beliggende i fantastiske Franschhoek. Vi var med andre ord i trygge hender i vårt første forsøk på mastering the art of blending

Fire viner av årgang 2008 sto klar til disposisjon; Cabernet Sauvignon, Merlot, Cabernet Franc og Petit Verdot. En klassisk Bordeaux Blend sto på trappene altså. Først gjaldt det å danne seg en oppfatning av hva de fire ulike druene sto for. Deretter var det bare å starte det sølete arbeidet med blandingen - ja, for det blir litt søl når man er rookie, og skal leke med vin.

Man starter med grunnmuren, og velger en base basert på Cabernet Sauvignon og Merlot. Jeg var eneste deltaker som vippet mot Merlot som dominerende drue (60% av blandinga), uten at jeg lot meg stoppe av den grunn.


Next up var å tilsette den "grønne" Cabernet Franc med sine paprikatoner. Alle de som kjenner mitt anstrengte forhold til paprika, skjønner da at denne ikke akkurat dannet grunnlaget i mixturen. Her fikk pipetten kjørt seg for alvor, og det ble tilsatt dråpe for dråpe.

Bare den hvite laborantfrakken manglet tenkte jeg i det jeg var klar for å introdusere min favoritt av enkeltvinene; Petit Verdot (som max fikk utgjøre 15% av sluttproduktet).


Kalkulatoren glødet allerede, men jeg fikk da regnet meg frem til hvor mange milliliter 15% ville utgjøre - og startet med all out attack av Petit Verdot. Det satt som et skudd, og ytterligere forsøk på justering av blandinga funket dårlig, så jeg stengte ned produksjonsanlegget for kvelden.


Tiden flyr når man har det morsomt - og nå var tiden kommet til å putte varene på flaske. Total produksjon ble to flasker à 25cl - en til eget bruk, og en som skulle doneres til den påfølgende blindsmakingskonkurransen.

Kursholder og vinmaker Ossie slengte også inn sin egen blend, så her var det absolutt noe å strekke seg etter. Reglene var enkle, gi alle fem vinene en score fra 1-5 poeng - høyeste totalscore vinner. I og med at smakingen foregikk blindt var mulighetene for å drite seg ut helt klart til stede, og en pinlig 1-poenger til sin egen vin måtte for all del unngås...


Gunnars Grillgrogg 2008
En høyst knepen seier, med en margin på bare 0,5poeng, gikk til Gunnars Grillgrogg - godt hjulpet av en firer fra meg selv.


Sluttblandingen ble 46% Merlot, 31% Cabernet Sauvignon, 15% Petit Verdot og 8% Cabernet Franc. Smaksnotatene inneholdt en skrytparade av aroma som kaffe, kirsebær, solbær, vanilje, og hint av paprika og medisinskap! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Real Time Analytics